ПОРАДИ ЛОГОПЕДА

Коли варто звернутися до логопеда?

/Files/images/nsh_fahvts/3.png 1. Якщо дитина в дитинстві не «гулить» і не лепече (тобто не видає кумедних звуків типу «кхх, акхх, аги» і не повторює сама за собою склади «бу-бу-бу, та-та-та, ма-ма-ма»), варто звернутися до логопеда приблизно у перший рік.

2. Якщо дитина в 1,5 – 2,5 років практично не використовує зрозумілих слів, наприклад, «мама», «баба», «бі-бі», «кіт», «пити», «йди», а говорить своєю мовою, причому багато і активно — не чекайте 3 років, негайно звертайтеся до фахівця.

3. Якщо дитина в 1,5 – 3 роки уже все розуміє, а говорити не хоче, спілкується жестами і «муканням» — не чекайте, поки сама заговорить, краще перестрахуйтеся і переконайтеся, що це не алалія (відсутність або обмеженість мови у дітей внаслідок недорозвинення або пошкодження мовних ділянок головного мозку).

4. Якщо дитина 4 – 5 років пом'якшує всі звуки – це можуть бути не звичайні пустощі, а серйозне мовне порушення.

5. Якщо дитина гаркавить (картавить), гугнявить, шепелявить, тобто спотворює звуки — терміново зверніться до логопеда, не звертаючи уваги на вікові нормативи появи звуків. Спотворення – це завжди мовне порушення, і самостійно воно не виправиться.

Фахівці взагалі рекомендують перевіряти відповідність мовлення нормам раз у рік. Робити це чи ні — вирішувати батькам. Однак необхідно взяти до відома, що довше малюк картавитиме й шепелявитиме, то міцніше закріпиться в нього неправильна вимова й важче буде в майбутньому виправити мовний дефект.


Вікові особливості
мовленнєвого розвитку дитини

Перший рік життя

/Files/images/nsh_fahvts/4.jpg 1 – 2 місяці. Дитина починає спілкування з дорослим за допомогою міміки та активних рухів. Усміхається при спілкуванні з дорослим.

З 3 – 4 місяців повертається на голос дорослого.

На 3 – 6 місяці з'являється гуління, яке вирізняється різноманітністю звуків.

Дитина подовжує ланцюжки звуків та можна вже почути сполучення губних звуків із голосними (па, ба, ма). Відбувається перехід до наступного етапу — лепету, який є дуже важливим у розвитку малюка.

У період лепету (6 – 8 місяців) окремі артикуляції поєднуються в певній послідовності. Малюк може повторювати склади (ба-ба-ба, ма-ма-ма). Спочатку відбувається звичайне повторення звуків, а пізніше дитина починає наслідувати звуки дорослого. Одночасно з лепетом малюк починає проявляти емоційні скрикування, проявляти радість або невдоволення. Своїм мовленням дитина намагається привернути до себе увагу або виявляє спротив, коли їй щось не подобається.

У період 6 – 12 місяців лепет складається з 4 – 5 та більше складів. Дитина повторює склади, змінює інтонацію. Деякі діти в цьому віці промовляють перші слова.

Другий рік життя /Files/images/nsh_fahvts/1.jpg

Це початок періоду активного розвитку мовлення, що пов'язано із значним розвитком самостійності, інтересу до навколишнього світу та наслідуванням. Найчастіше дитина висловлюється за допомогою двох-трьох слів, вислови є простими та граматично не оформленими.

Значно збільшується запас слів, які дитина розуміє. Вона впізнає себе у дзеркалі та знає своє ім'я. Дитина може сама починати «розмову» з дорослими, коли хоче їсти або не може одягнутися. На прохання дорослого малюк дає певні предмети, вказує на знайомі обличчя, іграшки, картинки.

Третій рік життя

Діти починають засвоювати граматичну будову мовлення: використовують відмінкові закінчення, узгоджують прикметник із іменником, вживають деякі прийменники (на, у), оволодівають навичками використання в мовленні форм однини та множини іменників. До трьох років у дитини формуються всі основні граматичні категорії, відбувається активне поповнення словникового запасу. Дитина в цьому віці активно наслідує однолітків та грає в колективні ігри.

Четвертий рік життя

Це період значного покращення в мовленнєвому розвитку. Дитина знає назви багатьох предметів, які її оточують, узагальнює їх (посуд, одяг, іграшки, тварини тощо). Діти будують як прості, так і складні речення. Найбільш поширена форма висловлювання – просте поширене речення, наприклад: «Ми з татом грали машинкою і конструктором», «Я люблю їсти морозиво». Загалом використовується велика кількість слів, але вимова звуків ще недостатньо чітка. Малюк може добре вимовляти слова, які складаються з двох складів, однак у нього можуть виникати труднощі при вимові слів з трьох-чотирьох складів: пропуск складу, приголосних звуків усередині слова, переставляння складів місцями.

/Files/images/nsh_fahvts/5.jpg П'ятий рік життя

Словниковий запас дитини становить 1500 – 2000 слів. Вона користується у мовленні майже усіма частинами мови, надалі активно засвоює узагальнювальні слова. Це період інтенсивного розвитку граматичної будови мовлення, але попри це, дитина ще може допускати граматичні помилки: не завжди правильно використовує відмінкові закінчення, узгоджує слова. Дитина в цьому віці починає висловлювати особисту думку з приводу якихось подій, розмірковує про навколишні предмети. З допомогою дорослих малюк переказує казки, повторює невеликі вірші.

У більшості дітей в цьому віці покращується звуковимова: правильно вимовляють свистячі звуки ([с], [з], [ц]), починають вимовляти шиплячі звуки ([ш], [ж], [ч]), але ще можуть замінювати їх один одним (наприклад, шапка — сапка, жовтий — зовтий). Звук [р] в цьому віці діти ще можуть замінювати на [й], [л] або [ль] (наприклад, рак — йак, риба — либа, пиріг — пиліг).

Шостий рік життя/Files/images/nsh_fahvts/2.jpg

До кінця шостого року життя активний словник дитини збільшується до 3000 слів, висловлювання стають більш повними та точними. У п'ятирічному віці діти самостійно складають розповідь, переказують казку. Висловлювання дитини ще більше поповнюються складними реченнями («Тато дивився телевізор, а ми з мамою читали цікаву книжку»). У мовленні дитини з'являються слова, що позначають якість предметів, матеріал, з яких вони зроблені (паперовий літак, дерев'яний стіл). Дитина використовує синоніми та антоніми. Дитина вже правильно узгоджує іменники з іншими частинами мови, починає засвоювати присвійні прикметники (собача лапа, заячі вуха), складні прийменники (з-за, з-під). Також малюк оволодіває різною складністю складової структури слів: не пропускає склади, не переставляє їх місцями. Значно покращується звуковимова. Більшість дітей вже правильно вимовляє шиплячі звуки ([ш], [ж], [ч]) та звук [р]. Але деякі діти ще можуть замінювати ті чи інші складні звуки або спотворювати їхню вимову.

Кiлькiсть переглядiв: 681